Wakelet – narzędzie do tworzenia kolekcji.


W czasie zdalnego nauczania wielu nauczycieli, których znam uważa, że nie da się, że jest niemożliwe zrobienie czegoś dla uczniów. No bo jak? Przecież nie chodzimy do szkoły. No tak, wielkiego festynu jako zgromadzenia całej społeczności szkolnej nie możemy zorganizować, ale inaczej jest z jednym ważnym dniem. 9 czerwca przypadał Dzień Przyjaciela. I tak, takie wydarzenie możemy przenieść do sieci. Jak? Na pomoc przychodzą nowoczesne narzędzia TIK.

Najpierw zrobiłam interaktywną prezentację w Genial.ly. Znacie ten fascynujący program? Animacje, interaktywności – to robi wrażenie. Kilkoro nauczycieli nagrało krótki filmik o tym, czym dla nich jest przyjaźń. Uczniowie również byli zaangażowani: nagrali filmiki z ich perspektywy – nastolatków, zrobili prezentacje multimedialne (każdą w innym programie. . .) oraz tradycyjny papierowy plakat. Jednak jak to wszystko zebrać razem, w jednym miejscu, aby miało to sens?

Tutaj z pomocą przyszedł Wakelet. To dość nowe narzędzie, w którym można stworzyć swoje kolekcje z różnych plików. Wszystko, co potrzeba jest zgromadzone w jednym miejscu. Dodałam wszystkie prezentacje, zdjęcie plakatu, filmiki, wpisałam dodatkowy tekst. Co jest warte podkreślenia Wakelet umożliwia współpracę (od niedawna również można pracować w czasie rzeczywistym nad jedną kolekcją). Wystarczy udostępnić uczniom link, a oni wpisują swoje imię i mogą dodać kolejne materiały. Można również podać uczniom kod do dołączenia do kolekcji. Uczniowie, którzy ukończyli 13 lat mogą mieć założone swoje konto.

Są trzy opcje ustawienia prywatności: całkiem prywatne (dla siebie), publiczne (dla wszystkich) oraz możliwość dostępu tylko dla tych osób, które posiadają link do konkretnej kolekcji.

Dzięki opcji współpracy uczniowie dodali osobiste podziękowania dla swoich przyjaciół w formie wiersza, zdjęcia i opisu. Aby wiedzieli jak dodać swój materiał przygotowałam dla nich krotki film z instrukcją. Wakelet współpracuje z Flipgrid, więc nagranie ekranu mojego komputera z krótkim tutorialem nie było problemem. Efekty tej pracy można zobaczyć tutaj:

Innym pomysłem na wykorzystanie Wakelet było stworzenie zbioru ciekawych stron o Polsce. W klasie 7 na zajęciach geografii omawialiśmy przyrodę i zagadnienie społeczno-gospodarcze naszego kraju. Taka kolekcja ciekawych linków to idealne podsumowanie zajęć:


Pracuję w szkole z oddziałami integracyjnymi i już planuję wykorzystanie tej platformy w przyszłym roku szkolnym. Czytnik imersyjny to bardzo pomocna funkcja dla uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Bardzo przydatny będzie przede wszystkim dla uczniów niedowidzących, gdyż tekst (np. artykułu – zaznaczając „beta” otrzymamy wersję bez zbędnych reklam i zdjęć) może zostać odpowiednio powiększony i przeczytany (ze wskazaniem, który wyraz jest czytany i w której linijce). Program wskazuje podstawowe części mowy: czasownik, rzeczownik, przymiotnik i przysłówek, dzieli słowa na sylaby, może więc zostać wykorzystany również przez uczniów klas 1-3 do nauki podstaw gramatyki języka polskiego. Następną ciekawą funkcją jest tłumaczenie z różnych języków świata, a wiele słów jest przedstawiona za pomocą obrazków. Czytnik oczywiście przeczyta tekst nie tylko w języku polskim, ale w wielu językach świata. Wybiera się nawet czy będzie to głos kobiecy czy męski.

Swoje kolekcje w Wakelet można tworzyć bez limitu oraz można osadzić kolekcję np. na swoim blogu.

Od kiedy poznałam to narzędzie, zmieniło się moje myślenie o wielu projektach. Zachęcam do zapoznania się z nim. Teraz już nie ma mowy, że się nie da. Jak się chce – znajdzie się sposób, jak się nie chce – znajdzie się powód.

Doskonalenie swoich umiejętności jest wpisane w naszą pedagogiczną pracę. Brak rozwoju oznacza tylko regres w szybko zmieniającym się świecie. Dodatkowo brak kompetencji informatycznych u nauczycieli naraża ich na co najmniej zdziwienie za strony uczniów.


Komentarze