Gamifikacja
Możecie wyobrazić sobie taką sytuację: uczniowie chętnie i z ogromnym zaciekawieniem słuchają, aż rwą się do pracy, do nauki, chcą przejść dalej, dowiedzieć się więcej. . . Niemożliwe? Możliwe! To gamifikacja.
Co to jest gamifikacja? To wykorzystanie mechanizmów znanych z gier do budowania zaangażowania uczestników, zmiany i nagradzania zachowania, rozwiązywania problemów oraz nauczania. Dzięki niej dobrowolnie podejmujemy się wykonania zadań, do których zazwyczaj sami nie umiemy się zmusić. (Tkaczyk P. (2012). Grywalizacja. Jak zastosować mechanizmy gier w działaniach marketingowych. Wydawnictwo Helion, Gliwice.)
Uczniowie, tak jak zapewne wielu z nas, uwielbiają rywalizować i porównywać się z innymi (o, to bardzo lubimy jako nauczyciele – porównywanie). A jeżeli idzie za tym jeszcze nagroda – i nie zawsze chodzi tutaj o ocenę – to uczniowie zaczynają postrzegać swoje codzienne obowiązki jak wyzwania bohatera gry. Z takiego punktu widzenia nauka nie jest przykrością, staje się misją, która prowadzi do zwycięstwa.
Peter Gray „Zabawa jest biologicznie zaprogramowanym i ewolucyjnie utrwalonym mechanizmem, który służy zdobywaniu wiedzy i umiejętności.”
No tak, a co na to klasyk dydaktyki?
W. Okoń: Metoda samodzielnego dochodzenia do wiedzy: Gra to odmiana zabawy, która polega na przestrzeganiu reguł (f. kształcąco –wychowawcze).
Uwaga! Może wciągnąć tak bardzo, jak żadna inna metoda.
Wciąga i pochłania zarówno uczniów, jak i nauczycieli.
Zapraszam do gry:
Komentarze
Prześlij komentarz